Bez kategorii

Witamina D i jej wpływ na zdrowie i piękny wygląd.

Tran to olej, który kojarzy się starszym pokoleniom wyjątkowo nieprzyjemne. Pozyskiwany z wątroby dorsza atlantyckiego miał wyjątkowo zniechęcający smak i nieciekawy zapach. Jednak przyjmowanie go było obowiązkowe. Jednym z jego składników jest właśnie witamina D. Sprawdź, jak jest ważna!

Do masowego obowiązku spożywania tranu przyczyniły się badania naukowe, które wykazały, że przyczyną powszechnie panującej krzywicy, czyli deformacji kostnych u dzieci są niedobory witaminy D w organizmie. Jedynym jej znanym i powszechnie dostępnym źródłem był w połowie ubiegłego wieku właśnie tran.

Witamina słońca

To druga nazwa witaminy D. Jest jedyną witaminą, którą organizm potrafi sam wytworzyć, pod warunkiem odpowiedniej dawki promieniowania słonecznego. Uznano więc słusznie, że mieszkańcy klimatu umiarkowanego oraz północnego, szczególnie dzieci w okresie wzrostu powinny ją dodatkowo suplementować.

Niedobór witaminy D – powodów jest więcej

Ekspozycja słoneczna nosi w sobie inne ryzyko – promienie słoneczne szkodzą skórze, wyzwalają wolne rodniki , powodując szybsze starzenie się skóry, a także mają właściwości kancerogenne. Stosowanie kremów z filtrami chroni skórę przed nadmiernym promieniowaniem UV, jednocześnie zmniejsza naturalne syntetyzowanie witaminy D przez skórę.

Kolejną przyczyną niedoborów jest dieta. Witamina D (najczęściej mówi się o witaminie D3)  jest rozpuszczalna w tłuszczach. Osoby na diecie, spożywające mało tłuszczy, weganie i wegetarianie są wyjątkowo narażone na silne niedobory tej witaminy. Najwięcej jest jej w rybach morskich, lecz z powodów finansowych i dostępności niewiele osób może sobie pozwolić na ich regularne spożywanie. Niewielkie ilości witaminy są w żółtym serze, jajach, mleku i jego przetworach oraz olejach roślinnych. Owoce i warzywa jej nie zawierają.

Powstał więc dylemat – jak wspomóc organizm w wytwarzaniu witaminy D, jednocześnie bez narażenia na choroby skóry wywołane promieniowaniem słonecznym, przy jego chronicznych niedoborach słońca w okresie jesienno-zimowym oraz u osób stosujących dietę niskotłuszczową?

Jedynym wyjściem jest jej odpowiednia suplementacja oraz rozumne korzystanie z uroków lata i słońca w innych porach roku.

Nie tylko układ kostny

Pierwsze skutki niedoboru witaminy D widać na skórze. Staje się ona wiotka, sucha, szybko powstają zmarszczki. Drobne ranki trudniej się goją, paznokcie stają się cienkie i łamliwe, a włosy masowo wypadają. Cera jest szara i “zmęczona”, oczy podkrążone.

Suplementacja witaminy D dosyć szybko radzi sobie z tymi pierwszymi oznakami niedoboru. Pierwszym sygnałem wyrównywania się poziomu witaminy słońca jest szybszy wzrost włosów, ich cebulki stają się mocniejsze, a paznokcie są grubsze i przestają się łamać. Cera odzyskuje jędrność, nie łuszczy się i jest dobrze nawilżona. Z tego powodu jej suplementacja jest obowiązkowa przy łuszczycy i leczeniu nadmiernie suchej skóry. Dodatkowo, witamina D działa przeciwdepresyjnie i pozytywnie wpływa na witalność. Najlepszą witaminą podobno jest optymizm i uśmiech. Witamina słońca go również wyzwala.

Co za dużo, to niezdrowo

Wbrew pozorom, witaminę D można również przedawkować. Nie sposób tego dokonać przez pożywienie (należałoby spożywać przez długi czas ponad 30 jajek dziennie lub około wypijać 100 litrów mleka dzień w dzień). Przedawkowanie witaminy D zdarza się osobom, stosującym wiele suplementów diety, bez kontroli ich  składu. Może się okazać, że suma witaminy D we wszystkich suplementach znacznie przekracza dopuszczalne normy. Warto wiedzieć, ze nie są one jednolite – dzieci potrzebują mniej, osoby starsze oraz otyłe i o ciemnej karnacji znacznie więcej.

Nadmiar witaminy D jest groźny. Najszybciej organizm daje o tym sygnały przez nadmierne pocenie się i świąd skóry. Mogą pojawić się biegunki, rozdrażnienie, silne pragnienie, lecz również szczególnie niebezpieczne wysokie ciśnienie i zawały serca.

Ze względu na ryzyko przedawkowania i trudne do oceny możliwości przenikania witaminy D z zewnątrz przez skórę, nie jest dozwolone dodawanie jej do kosmetyków. Wyjątkiem są maści apteczne, przepisywane przez lekarzy na receptę.

Witamina D wymaga suplementacji. Pomaga zachować zdrowie, piękny wygląd, mocne zęby, włosy i paznokcie. Spowalnia procesy starzenia się, nadaje twarzy promienny i zdrowy wygląd. Skóra daje pierwsze sygnały o jej brakach w organizmie, lecz również ostrzega przed jej nadmiarem.

Stosujmy ją mądrze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz